Pagina's

maandag 27 augustus 2012

11 haartips voor mooi en gezond haar







Wil je ook altijd al prachtige mooie gezonde lokken? Vandaag heb ik voor jullie 11 tips om het beste uit je haar te halen! Kijk je mee?








1    wassen


Je haar elke dag wassen? Niet doen! Hierdoor wordt je haar dof en ook nog eens snel vet van. Dus was je haar niet te vaak, en gebruik niet teveel shampoo. Het beste is om wat shampoo op je hoofdhuid aan te brengen. Door de shampoo goed in te masseren gaat het schuimen en bereikt het ook je haarpunten. 


2   shampoo en conditioner


Bij het wassen van je haren maak je natuurlijk gebruik van een shampoo. Om het helemaal af te maken gebruik je een conditioner. Niet iedereen doet dit,   terwijl het eigenlijk wel belangrijk is! Hierdoor sluiten weer je haarschubben, waardoor het lekker zacht is. Het is aan te raden om altijd een shampoo en conditioner te kopen die bij jou haartype past!


3   knippen


Ja, het is verstandig om eens in de zoveel tijd je haar bij te knippen. Zo heb je minder kans op gespleten haarpunten. Alleen het is natuurlijk onzin wanneer er wordt gezegd dat je je haar moet bijknippen zodat het groeit! Informeer bij je kapper om de hoeveel tijd het verstandig is voor jou om je haar bij te laten knippen. Vaak adviseren ze eens in de 3 maanden. Voor iedereen verschilt dit, de een heeft sterker en gezonder haar dan de ander. Ook verzorging speelt hier een grote rol bij!



4  föhnen en stijlen


Föhn of stijl je je haren vaak? Je zult vast wel weten dat hitte niet zo goed is voor je haar. Door de hitte van een föhn of stijltang wordt je haar droog, dof en pluizig. Je haar breekt ook snel en het is niet meer gezond.  Maar toch geeft vaak een föhn of stijlbeurt een vaak verzorgde uitstraling. Dus blijven wij (dames) dit doen! Om beschadiging te voorkomen kun je een heat protector of bijvoorbeeld serum in je haar gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je je haar beschermt.


5  haarmaskers

Je haar heeft het natuurlijk zwaar te verduren als je constant bezig bent met je stijltang omarmd. Om je haar een oppeper te geven, kun je gebruik maken van een haarmasker! Vaak kun je een haarmasker vinden bij de drogisterijen. Je hebt ze van allerlei merken, voor allerlei haartypes en ook de prijzen verschillen. Ook kun je zelf een haarmasker maken, door bijvoorbeeld fruit te gebruiken. Zelf vind ik het fijn om warme olijfolie te gebruiken als haarmasker. Dit maakt mijn haar lekker zacht, shiny en sterk!


 6 haaruitval


Iedereen verliest dagelijks haar, dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je je haar kamt. Dit haar groeit vaak ook weer terug. Er zijn mensen die last kunnen hebben van haaruitval. Het probleem hierbij is dat deze mensen haar verliezen, waarbij geen haar meer teruggroeit. Dit kan een teken van ouderdom zijn. Maar als je jong bent is dit natuurlijk een nachtmerrie! Laat je haar hierbij het liefst met rust, ga niet stijlen, kammen, trekken en doen. Schijnt het veel erger te zijn dan je dacht, en beginnen de kale plekken te komen? Dan zeg ik bellen naar de huisarts. Je hebt geen haar te verliezen!


7  schilfertjes en roos


Aarghh! Bahh.. Dat heb jij dan ook weer hé, roos! Iets wat velen onzeker maakt. Het jeukt en voelt niet prettig aan, en het idee dat ook maar iemand het kan opmerken doet je huiveren. Vaak wordt je aangeraden om een anti-roos shampoo te gebruiken. Dit kan prima, maar dit maakt je hoofdhuid ontzettend droog, waardoor de roos toch terugkomt. Toch kan het niet echt kwaad, het kan maar met mate. Heb je veel last van roos gebruik het dan bijvoorbeeld 1 keer in de week. Nu kom ik terug op de haarmaskers, olijfolie! Ja, door olijfolie op je hoofdhuid in te masseren laat roos los. Je hoofdhuid wordt ook niet droog na het gebruik van olijfolie! Gebruik geen haarlak etc. op je hoofdhuid, maar laat je hoofdhuid ‘schoon’.


 8  voeding


Het is ook belangrijk om jezelf te voeden, zo is proteïne heel belangrijk. Eet daarom genoeg vlees en vis. Vitamine  B is ideaal om uw haar te laten glanzen.


9   keratinebehandeling


Wat doet nu een keratinebehandeling eigenlijk? En is dit slecht voor je haar? Een keratinebehandeling zorgt ervoor dat krullend en pluizig haar stijl is. Dit is ongeveer voor 3 maanden. Daarna kun je het weer laten doen. Zo hoef je het niet meer te stijlen of föhnen. Er wordt gezegd dat dit niet slecht is voor je  haar. Wel kan het voor sommige haaruitval veroorzaken. In de keratine zit formaldehyde, wat bekend staat dat het kanker kan veroorzaken. Wat hiervan zeker is weet ik niet. Vaak is zo’n Braziliaanse ontkrulling ook erg prijzig, dit loopt vaak op van zo’n 100 tot 300 euro!


10   verven


Ook je haar wordt droog en pluizig na het verven van je haar. Door voedende producten te gebruiken na het verven is dit vaak op te lossen. Ben je toch huiverig, ga naar een kapsalon! Zelf verf ik nooit mijn haar. Maar wat nu als je toch zelf je haar geverfd hebt, en het heel lelijk heeft uitgepakt? Olijfolie, ja! Alweer olijfolie! Een topproduct voor je haar, dit zorgt ervoor dat de kleur uit je haar gaat. Goed aanbrengen en een half uurtje laten zitten. Net als bij de haarmasker! Herhaal dit het liefst dagelijks, zo vervaagt de kleur. Ook anti-roos shampoo is een optie, weet wel dat hierdoor je haar droog en stug wordt! Je kunt het ook allebei gebruiken! Geen zin om met  deze coupe rond te lopen de komende dagen. Neem dan gauw een kappersbezoek.


11  groeien


Veel meiden willen hun haar laten groeien. Wat zijn mijn tips voor mooie gezonde lokken? Neem de andere tips dan vooral goed door. Knip het niet te vaak, en verzorg het goed! Laat moeder natuur zijn gang gaan en ga niet tegen haar wil in! Hierbij bedoel ik, slik geen pillen wat de haargroei stimuleert en het sneller laat groeien. Je wilt gezond en sterk haar, dus geef het de juiste voeding en vitamines. Slap en futloos haar is ook niet mooi!






Wat vonden jullie van de tips? Laat het weten door een reactie te plaatsen!

2 opmerkingen:

  1. Mijn haar groeit heel langzaam. Ik heb ook heel snel gespleten haarpunten maar geen product helpt. De kapper zegt dat ik elke 6 weken mijn haar moet knippen maar dat doe ik echt niet. Ik wil mijn haar tot mijn kont laten groeien dus als het dan zover is knip ik de puntjes wel! Trouwens een tip van mij, 1 keer in de week je haar wassen is voldoende de rest met conditioner. Werkt heel goed bij mij! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of het zo slim is om de dooie puntjes te laten. Misschien dat als de dag er is dat je haar zo lang is. Dat er een flinke stuk eraf moet omdat het zo dood is?

      Verwijderen